Παρασκευή 2 Απριλίου 2010

Mia Farrow - Μία Φάροου (1945)



Mia Farrow (born February 9, 1945) is an American actress, singer, and former fashion model. Farrow has appeared in more than forty films and won numerous awards, including a Golden Globe award (and seven additional Golden Globe nominations), five BAFTA Film Award nominations, and a win for best actress at the San Sebastian International Film Festival.Farrow is also notable for her extensive humanitarian work as a UNICEF Goodwill Ambassador. She advocates for involvement in humanitarian activities in Darfur, Chad, and the Central African Republic. In 2008, she was selected by Time magazine as one of the most influential people in the world.
********************************************************************************
Father: John Farrow (film director)
Mother: Maureen O'Sullivan (actress)
Brother: Michael Farrow (b. 1939, d. 1958 plane crash)
Brother: Patrick Joseph Farrow (artist, b. 1943, d. 15-Jun-2009 suicide)
Brother: John Charles Farrow (b. 6-Sep-1946)
Sister: Prudence Farrow (producer, b. 1948)
Sister: Stephanie Farrow (b. 1949)
Sister: Teresa 'Tisa' Farrow (actress, b. 22-Jul-1951)
Husband: Frank Sinatra (m. 19-Jul-1966, div. 1968)
Husband: André Previn (m. 1970, div. 1978, six children)
Son: Matthew Phineas Previn (twin b. 26-Feb-1970 with Previn)
Son: Sascha Villiers Previn (twin b. 26-Feb-1970 with Previn)
Son: Fletcher Previn (b. 1974 with Previn)
Daughter: Soon-Yi Previn (adopted with Previn, later Allen's lover and eventually wife)
Daughter: Lark Song Previn (b. 1973, adopted with Previn, d. 25-Dec-2008)
Daughter: Summer Song Previn (b. 6-Oct-1974, adopted with Previn)
Daughter: Tam Farrow (b. 1979, adopted by Farrow, d. 2000 heart failure)
Boyfriend: Woody Allen (cohabited in 1980s; she was later his mother-in-law)
Son: Satchel Farrow (b. 19-Dec-1987 with Allen, his name was later changed to Seamus, then changed to Ronan)
Daughter: Dylan Farrow (b. 1985, adopted with Allen, her name was later changed to Eliza, then Malone)
Son: Moses Farrow (marriage counselor, b. 1978, adopted with Allen, he briefly went by 'Misha')
Son: Isaiah Farrow (adopted by Farrow)
Daughter: Kaeli-Shea Farrow (adopted by Farrow)
Son: Thaddeus Farrow (adopted by Farrow)
Son: Gabriel Farrow (adopted by Farrow)
*********************************************************************************
FILMOGRAPHY
Arthur and the Revenge of Maltazard (26-Nov-2009)
Be Kind Rewind (20-Jan-2008)
The Ex (8-Feb-2007)
Arthur and the Invisibles (29-Nov-2006)
The Omen (6-Jun-2006)
Samantha: An American Girl Holiday (23-Nov-2004)
The Secret Life of Zoey (19-Aug-2002)
Purpose (21-Feb-2002)
A Girl Thing (20-Jan-2001)
Coming Soon (17-Apr-1999)
Miracle at Midnight (17-May-1998)
Reckless (15-Sep-1995)
Miami Rhapsody (27-Jan-1995)
Widows' Peak (13-May-1994)
Husbands and Wives (14-Sep-1992)
Shadows and Fog (30-Mar-1992)
Alice (25-Dec-1990)
Crimes and Misdemeanors (13-Oct-1989)
New York Stories (1-Mar-1989)
Another Woman (18-Nov-1988)
September (18-Dec-1987)
Radio Days (30-Jan-1987)
Hannah and Her Sisters (7-Feb-1986)
The Purple Rose of Cairo (1-Mar-1985)
Supergirl (10-Oct-1984)
Broadway Danny Rose (27-Jan-1984)
Zelig (15-Jul-1983)
The Last Unicorn (19-Nov-1982) [VOICE]
A Midsummer Night's Sex Comedy (16-Jul-1982)
Hurricane (12-Apr-1979)
Death on the Nile (30-Oct-1978)
Avalanche (30-Aug-1978)
A Wedding (29-Aug-1978)
The Haunting of Julia (11-Sep-1977)
The Great Gatsby (26-Mar-1974)
Dr. Popaul (29-Sep-1972)
Blind Terror (2-Sep-1971)
John and Mary (14-Dec-1969)
Secret Ceremony (23-Oct-1968)
Rosemary's Baby (12-Jun-1968)
A Dandy in Aspic (2-Apr-1968)
Guns at Batasi (6-Nov-1964)
John Paul Jones (16-Jun-1959)
********************************************************************************
Γεννήθηκε στις 9 Φεβρουαρίου 1945, το τρίτο από επτά τέκνα, ως Μαρία ντε Λουρντ Βιλιέ Φάροου. Στην Πόλη των Αγγέλων βέβαια, εκεί όπου ο πατέρας της Τζον Φάροου (θεατρικός συγγραφέας και αργότερα σεναριογράφος - σκηνοθέτης του Χόλιγουντ) ήρθε να δρέψει τους καρπούς τής ­ βέρα ρωμαιοκαθολικής ­ πένας του. Μακριά από το Σίντνεϊ, δίπλα από σωρούς βιβλίων του Τόμας Μουρ και πραγματείες υπέρ του παπισμού. «Ηταν πάντα ιδιαίτερα φιλικός με τους ιησουίτες», θυμάται η ίδια για τον πρώτο «σκιερό» άνδρα της ζωής της ­ και θα είναι πολλοί. «Το σπίτι μονίμως γεμάτο κληρικούς. Θα μπορούσε να πει κανείς ότι δεν παρέλειπε να υπενθυμίζει την περιφρόνησή του για το Χόλιγουντ». Μητέρα της η ιρλανδή ηθοποιός Μορίν Ο' Σάλιβαν ­ διαπιστευμένη Τζέιν των πιθηκόμορφων Ταρζάν της δεκαετίας του '30 και μεταγενέστερη σταρ του Μπρόντγουεϊ. Ο γάμος του ζεύγους δύστροπος, με φωτεινές εξάρσεις και θεοσκότεινα διαλείμματα ­ θα διαρκέσει ως τον θάνατο του Φάροου το 1963.

Η Μία θα μεγαλώσει με τις προκαταλήψεις της μαμάς Ιρλανδίας ­ φοράει πάντα πρώτο το δεξί παπούτσι και κατεβάζει τα ρολά μπροστά στην παραμικρή υποψία μαύρης γάτας ­ και τις αναστολές της Καθολικής Εκκλησίας. Στα 9 της χρόνια η πολιομυελίτιδα έχει ήδη εισβάλει στη ζωή της, συνεισφέροντας στο εύθραυστο look που θα την καθιερώσει σε λίγο ως σωσία της Τουίγκι. Οι διασημότητες που μπαινοβγαίνουν στο πατρικό της την μυούν σιγά σιγά στον κόσμο που αναμένεται να φιλοξενήσει διά βίου. Σε ένα μάλιστα από τα μυθικά γκάρντεν πάρτι των γονέων της συναντά μια εκθαμβωτική βεντέτα της εποχής που την αντιμετωπίζει ως «ενήλικη»: «Δεν μου ζήτησε να της πω πώς βάφτισα την κούκλα μου, όπως συνήθως κάνουν οι μεγάλοι όταν μιλούν με παιδιά...». Δεν θα είναι άλλη από την Αβα Γκάρντνερ, μελλοντική σύζυγο του... μελλοντικού συζύγου της.

Στα 13 της αποφασίζει να μονάσει! Μάταια θα αγωνιστεί ο Φάροου να της εκθέσει τη σαγήνη των εγκοσμίων. Λίγους μήνες αργότερα βρίσκεται καθ' οδόν για ένα σχολείο καλογραιών της Βρετανίας. «Σε εκείνη την ηλικία», θα εξομολογηθεί αρκετά αργότερα, «πίστευα ότι το να γίνω καλόγρια ήταν το ωραιότερο πράγμα στον κόσμο». Μόνο που το savoir vivre του μοναστικού βίου δεν ταιριάζει και τόσο με τον ιδιόρρυθμο χαρακτήρα της. Τα χρόνια της εκπαίδευσης θα είναι εξαιρετικά επώδυνα. Αρνούμενη όμως να παραδεχθεί την ήττα της παραμένει στη σχολή για τρία ολόκληρα χρόνια. Ενα απελπισμένο γράμμα της μητέρας της και έχει πάρει το πρώτο αεροπλάνο για Καλιφόρνια. Επιστρέφοντας θα βρεθεί αντιμέτωπη με τη σκληρή πραγματικότητα. Ουδείς εκπρόσωπος του άλλο φύλου ­ από αυτούς που σχηματίζουν ουρές στα εφηβικά πάρτι ­ γυρίζει να την κοιτάξει. «Καθόμουν σε μια γωνία και παρακολουθούσα μελαγχολική τους άλλους να χορεύουν», θα καταθέσει μια τραυματική εμπειρία της σε σχετική συνεύρεση. «Ξαφνικά είδα ένα νεαρό να έρχεται προς το μέρος μου. Το πρόσωπό μου έλαμψε με ένα χαμόγελο, που όμως έσβησε πάραυτα όταν εκείνος πλησίασε την κοπέλα δίπλα μου!» (σ.σ.: είναι άραγε τυχαίο ότι το εν λόγω συμβάν θυμίζει απελπιστικά «νευρικούς εραστές»;).

«Κατέληξα στο συμπέρασμα ότι έφταιγαν τα κοντά σοσόνια και το ανύπαρκτο στήθος μου», θα αποπειραθεί να δώσει ερμηνεία στην πρώιμη σεξουαλική της ουδετερότητα. «Την άλλη μέρα έτρεξα να αγοράσω μακριές κάλτσες και στηθόδεσμο!». Αυτές οι ανασφάλειές της θα παραγκωνισθούν προς στιγμήν, όταν θα πάρει τον πρωταγωνιστικό ρόλο στην ταινία του πατέρα της «Ο άρχων των πέντε ωκεανών» (1959) και θα ανεβεί στο σανίδι για τις ανάγκες του έργου «Η σημασία του να είσαι σοβαρός» από το Madison Playhouse. Το Μπρόντγουεϊ θα ενθουσιαστεί με τη φρεσκάδα της και την κουδουνιστή βρετανική προφορά της, ενώ η Φοξ θα σπεύσει να την χρίσει Αλισον Μακ Κένζι στην τηλεοπτική σειρά ­ πρωτόλειο σαπουνόπερας ­ «Πέιτον Πλέις» (από το 1964 ως το 1966). Πάντως το επίσημο κινηματογραφικό ντεμπούτο της θα γίνει με τον «Λέοντα της Αφρικής» (1964, Τζον Γκίλερμιν).

Στο στούντιο της Φοξ θα γίνει και η γνωριμία της με τον Φρανκ Σινάτρα ­ οι αυτόπτες και αυτήκοοι μάρτυρες δεν παρατηρούν τίποτε ιδιάζον στην ατμόσφαιρα, την επόμενη μέρα όμως έχουν ήδη κερδίσει τον τίτλο του πιο αταίριαστου ζευγαριού σε χολιγουντιανό έδαφος. Ο σκανδαλοθηρικός Τύπος φτάνει στα όρια παραληρήματος ­ «μα τι της βρίσκει;» είναι η συνηθέστερη ρητορική ερώτηση για τον πιο περιζήτητο, παρ' ότι 50χρονο ήδη, εργένη των σόου μπίζνες. Η Φάροου είναι μόλις 19 χρόνων ­ μικρότερη και από τη θυγατέρα του Νάνσι ­ όταν θα γίνει σε λίγους μήνες ο γάμος τους. Ο μήνας του μέλιτος ­ μια κρουαζιέρα με τη θαλαμηγό του ερωτοχτυπημένου Φράνκι ­ θα ναυαγήσει εξαιτίας του καταιγισμού επαγγελματικών προτάσεων που δέχεται η ­ αναβαθμισμένη για ευνόητους λόγους ­ νύφη. Τελικά ενδίδει στον Αντονι Μαν και στο «Ασχημο φύλλο για έναν κατάσκοπο» με συμπρωταγωνιστές τους Λόρενς Χάρβεϊ και Τομ Κόρτνεϊ. Η ίδια προτιμά να μη θυμάται τα γυρίσματα: «Ηταν εφιαλτικά! Κανένας άνδρας δεν τολμούσε να μου μιλήσει στα διαλείμματα· όλοι φοβόνταν ότι ο Φρανκ είχε βάλει μυστικούς να παρακολουθούν τις κινήσεις μου!».

Το 1968 ο Πολάνσκι θα της εξασφαλίσει ίσως τον καλύτερο ρόλο της καριέρας της χάρη στο αλαλάζον «Μωρό της Ρόζμαρι» (σ.σ.: οι αναπαλαιωμένες κόπιες του βρίσκονται ήδη στις εγχώριες αίθουσες). Η ταινία θα αποτελέσει σταθμό στην ιστορία του αμερικανικού φανταστικού κινηματογράφου, όσο για τις «βόλτες» της Φάροου με την ολοκαίνουργη Βιντάλ Σασούν κουπ της στο γοτθικό κτίριο του Σέντραλ Παρκ θα αναδείξουν την ­ αναμφισβήτητη πλέον ­ υποκριτική δεινότητά της. Και σίγουρα είναι η πρώτη φορά όπου ένας σκηνοθέτης εντοπίζει ­ και αναδεικνύει ­ τις ζοφερές δυνάμεις κάτω από το αψεγάδιαστο πρόσωπό της· εξ ου και ο βιασμός της Ρόζμαρι Γούντχαους από τον Αρχοντα του Σκότους.

Ο γάμος της με τον Φράνκι φθάνει ήδη στο αναμενόμενο τέλος του. Η παλαιά φρουρά του Χόλιγουντ δεν είναι και η ιδανικότερη παρέα για την 20χρονη ενζενί ­ η οποία αρνείται να παίζει ώρες ατέλειωτες μπριτζ δίπλα στη Μερλ Ομπερον. Μια απόπειρα για κοινή ταινία («Ο ντετέκτιβ») θα είναι το τελευταίο χτύπημα· η Φάροου θα εγκαταλείψει μια ωραία πρωία το στούντιο και η Φοξ θα πάρει στη θέση της τη Ζακλίν Μπισέ. Οταν ο Σινάτρα θα ανακοινώσει επισήμως το διαζύγιό τους ­ στα κοράκια της βιομηχανίας ­, η Μία βρίσκεται στις όχθες του Γάγγη παρέα με τους Μπιτλς και τον γκουρού Μαχαρίσι Μαές. Ο σύνδεσμός της με τα «Σκαθάρια» θα είναι η αδελφή της, η οποία και θα τους εμπνεύσει το «Dear Prudence». Η είδηση όμως του χωρισμού δεν θα διακόψει τις σεάνς αυτοσυγκέντρωσης που παρακολουθεί στην Ινδία. «Είσαι δυστυχής; Δεν έχεις παρά να κάνεις οτοστόπ» είναι η άρτι αφιχθείσα φιλοσοφία της. Δηλώνει πλέον και στα χαρτιά «παιδί των λουλουδιών».

Το 1969 η αιθέρια φιγούρα της ­ των μόλις 45 κιλών ­ παρελαύνει στο μάλλον αδιάφορο «Τζον και Μαίρη» του Πίτερ Γέιτς (δίπλα στον Ντάστιν Χόφμαν). Ακολουθούν ο «Τυφλός τρόμος» (1971, Ρίτσαρντ Φλέισερ) και την ίδια χρονιά «Ο ντετέκτιβ, η γυναίκα μου κι εγώ» (Κάρολ Ριντ). Στο μεταξύ βρίσκεται ήδη με τον δεύτερο κατά σειρά σύζυγό της ­ ένας ακόμη γάμος - βόμβα ­, με τον μαέστρο Αντρέ Πρεβέν. Η απατημένη σύζυγός του Ντόρι θα γράψει το τραγούδι «Beware of Young Girls» («Πρόσεχε τις μικρές!») ως ανάμνηση του παθήματος και μαθήματος με τη Φάροου. Με τον Πρεβέν θα αποκτήσει τα τρία πρώτα της παιδιά, τον Μάθιου, τον Φλέτσερ και τον Σάσα ­ είναι άλλωστε γνωστή τοις πάσι η εμμονή της με τις πολύτεκνες οικογένειες. Είναι μόλις 29 χρόνων όταν θα πάρει τον ρόλο της Ντέιζι στον «Μεγάλο Γκάτσμπι» (1973) του Τζακ Κλέιτον ­ αν και μάλλον δεύτερη επιλογή, μετά την Αλι Μακ Γκρο.

Τα επόμενα χρόνια θα είναι και αυτά ασφυκτικά γεμάτα: υιοθετεί τρία Κινεζάκια, συνάπτει μια βραχύχρονη σχέση με τον Σβεν Νίκβιστ και παίρνει διαζύγιο με τον Πρεβέν. Η αμέσως επόμενη σχέση της με τον Γούντι Αλεν και τα πλείστα επεισόδια που θα την συνοδεύσουν θα κάνουν τον γύρο του πλανήτη ­ η αυτοβιογραφία της «What falls away» που κυκλοφόρησε πρόσφατα περιγράφει τα πάντα με περισσή γλαφυρότητα. «Δεν μπορούσα να το πιστέψω», θα πει εν εξάλλω καταστάσει, όταν θα ανακαλύψει τις σκαμπρόζικες φωτογραφίες που τραβούσε ο Γούντι τη θετή τους κόρη Σου Γι. «Ηταν σαν να είχε πέσει πάνω μου ένα τσεκούρι. Τον πήρα αμέσως τηλέφωνο και του είπα: Μείνε μακριά μας». Ευτυχώς που η εν λόγω σχέση δεν θα της αφήσει μόνο επισκέψεις στο κακουργιοδικείο του Μανχάταν αλλά και 13 ταινίες του Αλεν: «Σεξοκωμωδία θερινής νυκτός», «Το πορφυρό ρόδο του Καΐρου», «Η Χάνα και οι αδελφές της», «Μέρες ραδιοφώνου» κ.ά.

Σήμερα η Μία Φάροου διανύει περίοδο ανάρρωσης, συνεργάζεται με τον Τζον Ιρβιν στον «Λόφο με τις χήρες» (1994), ενώ οι φήμες μιλούν για νέο ειδύλλιο με τον θεατρικό συγγραφέα Τομ Στόπαρντ. Σίγουρα το ξωτικό έχει χάσει την παιδιάστικη φρεσκάδα του. Η ίδια πάντως αρνείται να διαγράψει το «άλλο», το μακρινό παρελθόν. Τότε όπου είχε τις σουρεαλιστικές αφυπνίσεις της στον καναπέ του Σαλβαδόρ Νταλί. Της είχε κάνει μάλιστα και ένα δώρο, τιτλοφορούμενο «Η βία σε ένα μπουκάλι» ­ ένας αρουραίος και μια σαύρα να κονταροχτυπιούνται «λάιβ» μέσα σε μια γυάλινη επιφάνεια. Οπου το όνομα του αρουραίου Γούντι!

(ΤΟ ΒΗΜΑ on line)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου